Like?:)

marți, 3 mai 2011

Schimb confort urban pe libertate rurală (119). Închiderea sezonului de seminţe, deschiderea celui de răsaduri

Tare mă bucur de creşterea temperaturilor, de ploaie, de verdele ce-mi inundă ochii din toate părţile acasă! Liziera e de vis, a înflorit liliacul şi miroase divin, florile de la pruni şi vişini s-au scuturat, dar merii sunt o nebunie, via creşte roz peste noapte, pe furiş, trandafirii şi pomişorii plantaţi acum două săptămâni au deja frunzuliţe, căpşunele înfloresc cochete, lalelele încă sunt frumoase, dar le mănâncă cineva, ca şi pe crini: văd planta ofilită şi, când pun mâna pe ea, iese tăiată de sub nivelul pământului. Nucul s-a împodobit cu mâţişori, brânduşele s-au pus gospodăreşte pe înflorit, că aşa trebuie în mai, arţarul creşte ca nebunul, în frunze roşii, în frunze verzi; e straniu cum arată, dar vreau să-i las o creangă cu frunze verzi, să fie bicolor, ca merii cu două altoiuri de la Bakker.
Am plantat rododendronul (cu instrucţiunile de la phlox listate, mulţumesc, phlox) fix în locul în care era călinul, pe care a trebuit să-l mutăm lângă poarta de la intrare, că aşa se întâmplă când pui diverse ca înecatul, pe unde apuci, din bucuria de a planta tu cu mâinile din dotare. Am mari emoţii pentru rododendron, terenul nostru e argilos, apa - calcaroasă… ce-o fi o fi. Plantarea lui a avut ca efect secundar facerea zob a gazonului proaspăt apărut, dar nu se pune; acum continuăm brainstormingul să vedem unde împământim smochinul.
Am terminat colecţia de plicuri cu seminţe de flori, le-am pus pe unde mi-a tunat şi unde am găsit o bucăţică de teren liber – vedem noi câte şi unde vor ieşi, că iar m-au enervat pretenţiile de pe plicuri, aşa că nu le-am mai citit. Seminţele puse la final de martie au apărut, sunt acum plăntuţe cu două frunze, mici, dar viguroase; asta când nu sapă Jinx în ele, că-i place cum e mărunţit pământul acolo. Gata cu florile pe anul acesta, trecem deja la chestii mai serioase: am pus şapte castraveţi cu araci cu tot, nouă cuiburi de roşii (trăiască sor’mea), un pliculeţ de mazăre şi am început vajnica luptă cu bălăriile crescute printre plantele folositoare omului; evident, lupta cu duşmanul pe care îl recunosc, că nu mai risc, ca anul trecut, să smulg plante necunoscute care s-au dovedit a fi cimbru.
Domnul meu s-a jucat cu motocoasa şi a tuns mai bine de jumătate din bălăriile din perimetrul exterior al gardului, că deja începuseră să se insinueze parşiv printre uluci, prilej cu care a descoperit un muşuroi de furnici negre cu roşu cât o colină – înalt de vreo 60 cm, cu diametru de peste un metru, cam la 2 m de gardul nostru din grădină. N-avem idee dacă ar trebui să facem ceva împotriva furnicilor şi dacă da cum să procedăm.
Pe final, doamnelor şi domnilor, omologăm oficial un nou record în materie: într-o singură zi, cele şase găini ale noastre au făcut cinci ouă! Aplauze, vă rugăm.

7 comentarii:

daiana spunea...

referitor la plantele taiate , s-ar putea sa ai vreo nesuferita de coropisnita ca aia le reteaza cand sunt inca tinere. exista niste granule care se imprastie pe pamant si apoi se uda , pentru sau mai degraba impotriva lor. altfel o sa-ti foarfece toate plantele tinere. totusi tinand cont ca ai destule cartite in zona e ciudat ca ele cu asta se hranesc , furnici , coropisnite , larve si alte alea. musuroiul de furnici , daca n-a trecut in curte lasa-l in pace , cica vine ploaia , d-aia se inalta , se fortifica sa nu-l ia apa. in general nu produc stricaciuni , mananca paduchii de pe flori deci.. da , nici eu nu pot sa le sufar p'alea mari. :)spor la rasadit. eu astept sa-mi aduca cineva niste rasaduri de ardei si vinete de la colibasi - o zona renumita in rogodele. sa vedem pe unde le aflu un locsor ca desi a burat nitel am niste bolovani de sar scantei din ei. asta fiindca n-am desfundat de asta toamna...

simf spunea...

@daiana - cei drept, nu prea ne lasa sufletul sa le stricam castelul furnicilor, deocamdata asteptam sa vedem daca intram in conflict si se extind in gradina noastra. si chiar au venit ploile, de sambata tot ploua pe la noi, mai cu pauze, mai in averse, si pamantul e ud complet. bine ca nu e si frig.

ioana spunea...

a sasea le-a organizat pe celelalte

David Octavian spunea...

=d> minunat. Si la mine e cam la fel.Mai putin gainile ca nu am deocamdata :0

simf spunea...

@Victoria - pai... ar cam fi cazul sa te gandesti si la varianta gaini, si daiana a icneput cu puii:)

vic spunea...

cine a papat omleta?

simf spunea...

@vic - cum e si firesc, toata lumea mamifera din curte trebuie sa se bucure de record. cainii au avut oua crude in mancare, motanii au avut ce si cand au vrut ei, mai ales galbenus fiert de la ouale rosii.

:-D