Like?:)

luni, 4 octombrie 2010

Schimb confort urban pe libertate rurală (51). Conserve de iarnă şi must

A început luna nouă în week-end şi, cum iar am avut spor, sper s-o ţinem aşa până-n noiembrie.
Gata murăturile (gogoşari, castraveţi, legume asortate - parţial din producţie proprie, cum ar fi varză, ardei, morcovi, hrean, gogonele), sunt deja cazate în beci, unde am dus şi ceapa şi cele două lădiţe de mere rămase. Chioşcul e pregătit pentru iarnă, la congelator au crescut nişte pungi cu morcovi şi păstârnac (tocate cu maşina electrică), terenul unde au fost roşiile, varza, păstârnacul şi morcovii timpurii este deja curăţat. Am strâns plăcile de OSB care au fost pe lucernă sub piscină, băncuţele, scaunele, mesele pliante şi fluturele-aspersor sunt puse la adăpost, hamacul, piscina cu accesorii şi pernele de la scaune aşteaptă să fie urcate în podul interior. Tot în aşteptare este şi balansoarul care, după o vară petrecută în chioşc, va reveni în bibliotecă, în faţa sobei.
Preventiv, am îndepărtat de pereţi cărţile din bibliotecă. Mă tem că diferenţa de temperatură ar putea să le umezească şi… paza bună trece primejdia rea.
Vineri şi sâmbătă am făcut focurile în toate sobele, ca să nu se răcească pereţii, spunem noi. (mie una de fapt mi-era dor). Sobele au fost curăţate şi folosite întreaga vară pe post de etajere, aşa că era firesc să uităm pe şi lângă ele creme de mâini, lapte de corp, beţe aromate, gutui şi alte minunăţii care miros bine. Nu iese fum pe nicăieri, numai în baie boilerul Dodo emană vapori de bronz-aluminiu, că tot a fost vopsit de curând, dar o să-i treacă; până atunci ne mai apare câte-o inexplicabilă senzaţie de beatitudine.
Toată vara, găinile ne-au lăsat şi nouă ouă din când în când, doar pe cele sub standardul lor, că pe restul le mâncau. Asta numai după ce cumpăram din hipermarket vreo 20-30 buc. Acum, când găinile normale au intrat în pauză de ouat, am găsit în cuibare cinci ouă în două zile. E firesc, mi-am spus, simt ele că am vorbit cu veterinarul.
Câinii s-au îngrăşat şi li s-a îndesit blana, nu mai lasă plete prin curte. Le-am pus iarăşi sacul roşu de dormit şi i-am mutat căsuţa lui Hades aproape de bucătărie, acţiune pe care el o apreciază şi din când în când intră în căsuţă, uneori ca să ascundă ceva, alteori doar ca să scoată de-acolo pătura. Oricum, operaţiunea somn o execută alături de câinii mari, pe sacul roşu. Motanii fie dorm, fie se aleargă prin tunel; şi ei s-au îngrăşat şi-au trecut cu îmbrăcămintea la colecţia de toamnă-iarnă.
Am cules din struguri, e o operaţiune migăloasă şi repetitivă, ceea ce inevitabil generează o plictiseală cruntă. Din recolta parţială am făcut vreo 5-6 litri de „fresh” de struguri, care presupun că nu vor apuca să se facă must. Poate în tura viitore. Cum nu avem storcător specializat şi oricum n-am văzut niciodată cum se execută operaţiunea (singura experienţă de gen fiind „mustul” făcut la practica agricolă din liceu, când zdrobeam strugurii în punga de polietilenă rămasă de la pacheţelul de mâncare), am improvizat procesul tehnologic. Se ia ciorchinele, se culeg boabele de pe el, se pun într-un castron din inox unde se zdrobesc cu pasatorul tot din inox pentru piure. Apoi se trec prin strecurătoarea din plastic utilizată la spălatul fructelor, apoi prin cea de scurs paste fierte. Lichidul obţinut se pune în sticle, iar resturile – în frumosul butoi albastru care conţine mere şi prune pentru ipotetica viitoare ţuică.
Pseudo-mustul e tare bun, se compară doar cu „fresh”-ul obţinut prin presarea merelor puse la congelator pentru viitoarele plăcinte din iarnă; ambele băuturi au marea calitate că provin din recolta noastră, de care suntem tare mândri.

12 comentarii:

ioana spunea...

pfu, cata migala cu strugurii. cred ca acolo ziua are 48 de ore de faceti atatea!
Un storcator nu este excesiv de scump, strugurii se pun in palnia lui cea incapatoare, iar un viteaz da la manivela in timp ce alt viteaz apasa din cand in 'gand' pe strugurii storsi frumos intr-un butoias de lemn, care mai apoi este acoperit cu folie si legat bine. dupa... un timp se trage mustul in damigene curate, alaturi de pline galeti cu apa de care damigenele sunt 'legate' prin furtunuri. si de aici va indruma altcineva.
pentru cine nu e pretentios din cale afara, peste ce a ramas in butoi, treaba care desigur are si un nume, borhot pare-mi-se, se pune zahar si apa, in variate cantitati, si se mai face un rand de vin, mai aspru, desigur. sau se pune la tsuica, dar asta e doar din auzite.

simf spunea...

@ioana - uau ce de informatii, bagam la memorie, mersic. (imi amintesc ca am vazut o damigeana mare din sticla din care iesea un furtun ce intra intr-o galeata de apa si eu ma intrebam atunci de ce, asta in mileniul trecut)

ioana spunea...

precizare: boabele sunt lăsate pe ciorchini sărăcuţăle, dimpreună cu păianjenii şi gâzele cele lipiciase, care rămân după spălarea strugurilor cu furtunul. că nu strică şi cât poate să bea o gâză...

Geocer spunea...

Sa stii ca multe dintre chestiile astea pe care le povestesti tu, le fac si eu la bloc. Si am si beci, sa stii! Week end-ul care tocmai s-a incheiat a fost dedicat muraturilor asortate si ardeilor umpluti. Acum, borcanele sunt deja aranjate frumos pe raftul din beci.
Dar a povesti pe blog despre aceste chestii seamana al naibii de bine a truism. Tu ce parere ai?

simf spunea...

@Geocer - uau, truism! :-)
cu pusul conservelor aveam o datorie, provocarea mi-a fost facuta acu mcam o luna

Geocer spunea...

Eh, am zis si eu n-am dat cu parul :))

prenav spunea...

Care e faza cu galetile cu apa? Cred ca "esista" niste dopuri din cauciuc din care ies anume serpentine (un fel de "z" pus la pi pe doi) care contin o portie de apa cu rolul de a lasa sa iasa gazele rezultate din fermentatia mustului si de a nu permite contactul acestuia cu atmosfera circumterestra (72% N, restul O, H si esapamentul Loganului vostru care o sa ne asfixieze pe toti pana la urma!). Stie Razvan ce e cu inchiderea asta hidraulica pentru damigene, te lamureste el.
A, sau poate nu am inteles eu la ce se refera Ioana vorbind despre galetile cu apa legate prin nu's'ce furtunuri de damigenele mult-mustitoare aflate in dulcea voastra poaesiune. Ca s-a mai vazut...

simf spunea...

@prenav - informatiile sunt utile pentru viitor. anul acesta mustul, de-o vrea, se poate face si in PET-uri sau sticle. tentativa de must facuta pana acum s-a consumat sub forma de suc de struguri.

EmaPirciu spunea...

Sticlele bubuie daca sunt inchise... asa era, parca... Nu stiu exact, dar s-ar putea sa am dreptate

simf spunea...

@gamalia - le punem dop cat sa nu cada balarii diverse in ele si lasam gazelor loc de preumblare.

Unknown spunea...

Simf, nu retin cata vie aveti, dar sigur trebuia sa obtineti mai mult suc. Noi avem doar o bolta in fata casei si anul acesta, an "prost" pt vin to avem 35L.

simf spunea...

@m - avem o bolta nu prea mare, dar n-am cules inca toti strugurii.

:-D