Like?:)

marți, 15 martie 2011

Schimb confort urban pe libertate rurală (102). Prima zi din an în grădină

Când e week-end, e de muncă în curte şi grădină, că doar a venit primăvara. Aşa că Răzvan a tuns copaci şi i-a „îmbăiat” (şi via a beneficiat de acelaşi tratament), scop în care a fost utilizată ustensila galbenă cu pompă pe care a cumpărat-o acum vreo lună (plus o soluţie făcută cu apă şi ceva prafuri); în pauze a tăiat toate lemnele care mai erau în curte, că acuşi dă colţul troscotului şi-ar fi fost păcat să-l împiedice. Mi-a mai făcut şi un stativ mare, din lemn, pentru ghivece – la cererea mea – pe care acum cuget îndelung unde să-l amplasăm.
Am început grădinăritul şi tare mândră mi-s, cu tot cu febra musculară: am plantat salată, ridichi, ceapă de primăvară, praz pentru răsad (că tare mândru a fost cel de anul trecut, nu că l-am fi folosit), pătrunjel pentru rădăcină, morcovi timpurii şi spanac. Cum salata e pusă într-o rama acoperită cu folie, pot spune că decorul s-a schimbat faţă de anul trecut: acum sunt patru morminte (cu ceapă, praz, ridichi) şi o criptă (cu salată). Lângă ele – ceva monumente tombale cu pătrunjel şi morcovi. Arată într-un anume fel bucata de grădină deja amenajată, fapt care mă face să-mi crească cota de popularitate în ochii personali: am putut eu să fac asta!
Pământul era cumplit de ud, mustea galeş, dar nu m-a împiedicat să-mi fac damblaua. Sapa nouă colaborează mai bine, nu mă atacă, nici nu mă ajută cine ştie ce, ce-i drept, dar cred că eu sunt defectă, aşa că tot la uneltele de floricultură am rămas.
Mi-am băgat noroi în ghete şi sub mânuşi, m-am pictat ca un soldat camuflat în junglă, dar am reuşit. Am reuşit, în primul rând, să nu respect riguroasele şi documentatele schiţe de plantare pentru anul acesta, pentru că din start am refuzat să iau după mine hârtiile. Mi se părea o constrângere, adică ce, mă obligă cineva să plantez ceva undeva? Regulile, mai ales cele făcute de tine, sunt făcute ca să fie încălcate.
Tot în timpul plantării legumelor am pus şi oareşce plate aromatice: ruta, roiniţă şi lavandă, Nu (prea) ştiu eu la ce se folosesc, le-am plantat pe toate pe criteriul miresmelor îmbătătoare cu care ne vor răsfăţa. Asta dacă apar, evident.
Curând va trebui repus în funcţiune derulatorul cu furtunul aferent şi duş, pentru că prognozele meteo spun că nu vom mai avea temperaturi nocturne negative. Iar eu cred asta.

6 comentarii:

EmaPirciu spunea...

Vreau si eu sa plantez lavanda. Cum se face?

simf spunea...

@ema - se cumpara seminte de la obi, 2 lei si ceva plicul, si se pun in pamant maruntit. se acopera, se uda moderat timp de 5-7 zile, in functie de vreme.
una lume face rasaduri in living, alta lume face platarea direct in camp. eu am ales solutia cea mai simpla.

daiana spunea...

am pus si eu seminte de lavanda intr-un an dar mi-au iesit maci californieni. Drept urmare , cu prima ocazie mi-am luat un ghiveci cu tufa gata crescuta si-am bagat-o in pamant unde-i bine mersi si acum. :)

simf spunea...

@daiana - aia e varianta stejar extrema urgenta. pe 15-17 aprilie e simfonia lalelelor si pot sa-mi iau de-acolo orice minune. bani sa am.

cristina spunea...

cumva, nu se stie cum, m-a cuprins panica. eu n-am insamantat inca nimic in gradina, iar ce/am insamantat in ghivece (flori si patrunjel) a iesit, dar stagneaza. eu cred ca nu am "mana verde", ci una neagra. of.
imi place din ce in ce mai tare la tine in gradina, simf.

simf spunea...

@cristina, pana in mai tot ai timp sa semeni in gradina. si vor iesi plantute minunate care vor creste sub ochii tai, si va fi bine.

:-D