Like?:)

miercuri, 24 mai 2017

Pe scurt, despre grădină în ultima vreme

* După o perioadă bunuță de ploi și frig, cu focuri făcute până pe final de mai și casă pictată de lăbuțe de mâțe, cu câini uzi, murdari, care făceau baie în lac, apoi se ștergeau pe praful uscat amestecat cu rumeguș din zona de depozitare a lemnelor, cu pământ ud spre mocirlos și pâraie vesele prin curte, iaca au venit și vremuri mai bune, unde bun înseamnă cald - ajungem să lăudăm normalitatea.
* Am cumpărat răsaduri de la olteanul prietenul meu (ca de obicei ne-a dat cu 10% mai multe decât i-am cerut, în condiţiile în care făcusem calculul fix pe spaţiul pe care îl aveam disponibil; e vina mea, am uitat că aşa face mereu) și ne-a luat trei zile să le punem în grădină, între reprize de ploaie.
*  Domnul meu cosește cu spor, a tuns din lanul de urzici și a pus la făcut o tură de purin, gata prima serie de tinctură - de patlagină, am pus într-un borcan de 780 ml și a ieșit fix de-o sticlă de Grolsch, 450 ml. Am demarat mutatul plantelor din creșă - cimbru, sfeclă roșie, varză kale și de Buzău -, avem dovleci - pentru prima dată și mândră mi-s -, am în sfârșit lobodă roșie adevărată, după n încercări cu lobode de alte feluri - nu are semințele mari, pe care le știam eu, ci unele mici, cam ca la știrul roșu.
* Gerurile târzii au cam făcut ravagii, alunii n-au urmă de fruct, arbuștii sunt triști, nucii dau frunze iarăși, doi cireși n-au avut fructe deloc, cel de-al treilea are, dar sunt negre, ofilite și cad. Primul val de înflorire la trandafiri e compromis - bobocii sunt ca arși, nici culoarea florilor nu e cum trebuie -, slabe speranțe de recoltă de mere, pere sau prune (poate de-un compot), doar gutuii și moșmonul ce nu par afectați.
* Cresc frumos năut, soia, muștar și creson, inul mă face să zâmbesc - oare la anul voi pune cânepă? -, valeriană, cătușnică, roiniță, oregano, salvie, de fapt, cam toate plantele aromatice cresc cu spor, e primul an în care mi-a ieșit și mie mărarul - dar am și pun ca înecata -, limba mielului și gălbenelele nu s-au autoînsămânțat cum mă așteptam - în alți ani le foloseam deja ca mulci, dar, de!, am arat.
* În altă ordine de idei, aștept o zi în care să putem să atacăm afidele, am văzut pe timp de zi un licurici, au înflorit garofițele roz de iunie, miroase a iasomie și a vacanță de vară. Și să nu uit: bună invenţie viziera de protecţie.

Un comentariu:

Gradinarit anotimp cu anotimp spunea...

O sumedenie de activitati si foarte multe rezultate bune chiar daca, vorba lui Toparceanu "Primavara asta, totusi, nu-i decat o copie". O sa ne axam pe legume ca fructele le-a papat frigul si zapada si o sa avem dulceturi de ceapa, usturoi, ardei iute,etc.Cel putin la noi, ciresele, visinele prunele, merele si perele sunt compromise.
O zi frumoasa cu spor si inspiratie la gradinarit.

:-D